(A)Sociale media
Voor mij als fotograaf zijn sociale media enorm belangrijk. Ik zou zelfs durven zeggen: belangrijker dan mijn website. Ik vermoed dat dat voor veel ondernemers het geval is. Sociale media zijn de plek waar je je werk of product aan nieuwe mensen kan tonen, het zijn de kanalen waar je heel wat aandacht kan krijgen voor wat je maakt of doet. Gevolg: je kan je Instagram of Facebook niet openen of er wordt gevochten en geschreeuwd om je aandacht. Advertenties, promoties, links die je zeker niet onaangeklikt mag laten,… Je kent het wel. (Lees verder onder de foto!)
Voor veel collega-ondernemers is dat dan ook de manier waarop ze omgaan met sociale media: snel een foto van hun product of activiteit (liefst snel met de smartphone zonder oog voor detail, licht of compositie) en dan een snel zinnetje eronder: “Vergeet onze promo niet”, “Kijk nu in de webshop”,… Begrijpelijk, maar eigenlijk ook weer niet.
Het allerbelangrijkste is het plaatsen van goeie, interessante inhoud voor zo veel mogelijk mensen. Een link naar je webshop is waarschijnlijk niet echt interessant voor het merendeel van de mensen die je media toevallig ontdekken. Maar leuke tips, verzorgde foto’s of interessante artikels zijn dat wellicht wel? Begrijp me niet verkeerd eh: ik trap zelf CONSTANT in de val om toch maar snel een linkje naar mijn webshop te posten, maar ik probeer toch de nadruk te leggen op neutralere inhoud: foto’s van recente sessies, persoonlijk werk, concertfoto’s,… (Lees verder onder de foto!)
Ik sta er ook van versteld hoeveel mensen gewoon asociaal zijn op hun “sociale” media. Er zijn natuurlijk geen echte regels, maar eigenlijk zijn sociale media niet anders dan het dagelijkse leven in de realiteit: met vriendelijkheid, openheid en welgemeende interesse voor een ander kom je heel ver. Net die interesse voor anderen ontbreekt bij heel veel mensen, en precies vooral ook bij ondernemers (en dus ook bij fotografen).
Zelf posten we geregeld wel foto’s, maar welgemeende en positieve commentaar geven op het werk van anderen is er vaak niet bij. Sterker nog! Ik volg zelf tientallen andere fotografen en post geregeld complimentjes als ik leuke foto’s zie. Als ik knap werk zie van anderen mag die persoon dat gerust ook weten. Maar ik sta ervan versteld hoe vaak de fotograaf in kwestie gewoon niet reageert daarop?! Een “dankjewel” of zelfs gewoon een duimpje is toch echt geen moeite vind ik. (Lees verder onder de foto!)
Stel je voor dat iemand je op straat of op café aanspreekt en zegt dat je leuke foto’s maakt: dan loop je die persoon toch ook niet gewoon straal voorbij zonder meer?! Integendeel: je zou waarschijnlijk gewoon een gesprek beginnen, toch? Op sociale media vind ik dat het niet anders is: reageer gewoon even terug, vraag naar het werk van die andere, ga eens kijken naar zijn / haar profiel, laat daar ook een berichtje achter,… Kortom: wees sociaal en denk niet de hele tijd: “wat zit hier in voor MIJ?”. Je zou versteld staan van het effect op je eigen kanalen.
Laat het een oproep zijn: denk wat meer aan een ander, ook op sociale media. Of: ZEKER op sociale media! Wil je nog meer hulp met je sociale media? Check dan zeker alle info op de website!
C U Soon,
Roel