Duidelijkheid

Afgelopen week ben ik (onder andere) met twee dingen bezig geweest: het isoleren van een deel van het plat dak in mijn loft en het fotograferen van packshots voor de webshop van een klant. Twee totaal niet-gerelateerde bezigheden? Dat zou je denken, maar er is wel degelijk een link…. De isolatie die ik gebruikte kocht ik namelijk via een webshop, en jammer genoeg maakte die ervaring pijnlijk duidelijk hoe weinig doordacht sommige ondernemers omgaan met hun webshop. Let me explain. (Lees verder onder de foto!)

20170717_puro__029-Edit.jpg

Ik had in totaal twaalf meter glaswol nodig met een breedte van 60cm. In één verpakking zitten twee rollen van vier meter lang. Ergo, ik moest twee verpakkingen kopen oftewel 4 rollen voor in totaal zestien meter glaswol. Het feit dat in één verpakking twee rollen zitten, helpt uiteraard al niet voor een duidelijke en vlotte communicatie, maar laten we dat even op de rekening van de fabrikant parkeren, daar heeft de aanbieder van de webshop niks mee te maken. Hoewel het voor hem een extra motivatie zou moeten zijn om extra duidelijk te zijn in zijn shop.

Hoe dan ook: ik kocht dus twee verpakkingen of vier rollen. Althans: dat dacht ik! De foto bij het item toonde namelijk netjes één verpakking. Nogmaals: in de beschrijving stond vermeld dat de rollen per twee verpakt zijn, dus op dat vlak moest ik de beschrijving in de webshop volgen en had ik weinig aan de foto. Beter zou zijn om twee rollen, dus de INHOUD van de verpakking te tonen in plaats van de nietszeggende verpakking. Want die verpakking is ook een rol. Een rol met daarin… twee rollen. Soit. (Lees verder onder de foto!)

20150315_ac-systems_final_059.jpg

Ik bestelde dus twee verpakkingen en ging die enkele dagen later afhalen in de winkel. Alleen… daar stonden in totaal zes verpakkingen, dus twaalf rollen, te wachten!? Ik snapte er niks van, maar bij navraag bleek dat ergens in de beschrijvende tekst vermeld stond dat dit product per drie verkocht wordt. Zoals in: drie verpakkingen (of zes rollen dus) per aangekocht item. Ik kocht twee keer dit item, dus jawel hoor: twaalf rollen in plaats van 4! Verzachtende omstandigheid voor de handelaar: er werd totaal geen punt van gemaakt, ik kon gewoon meenemen wat ik nodig had en het teveel werd netjes verrekend. No big deal dus. Maar hoe is het in godsnaam mogelijk dat de verantwoordelijke voor zo een webshop dat soort problemen niet (voor)ziet???

De basisregel is nochtans extreem simpel: beeld af wat je verkoopt. EXACT wat je verkoopt! Verkoop je per eenheid 3 verpakkingen met daarin telkens 2 rollen glaswol? Dan toon je op de foto 6 rollen glaswol. Op elkaar, naast elkaar of wat dan ook, maar zorg ervoor dat je klant in één oogopslag op de foto ziet dat hij / zij zes rollen koopt. Verkoop je per eenheid twee dozen met daarin telkens 5 tubes tandpasta? Dan toon je 10 tubes tandpasta op je productfoto voor dat item. Elke fotograaf die je van het tegendeel probeert te overtuigen mag je vanaf nu officieel een charlatan noemen. Geloof me vrij: die zijn er ongetwijfeld. Want één verpakking glaswol fotograferen is inderdaad makkelijker, aangenamer en sneller dan twaalf losse rollen. Maar voor jouw webshop is duidelijkheid het enige wat telt, wat die fotograaf ook beweert…

Gelukkig had mijn klant voor die opdracht voor packshots dat wel gewoon zelf al begrepen: ik stond gisteren de hele dag verpakkingen open te maken om de INHOUD te fotograferen. Meer werk, maar veel duidelijker…

Stay safe / sane!

Roel

Vorige
Vorige

Cadeautjestijd!

Volgende
Volgende

Drie keer