Social Media Marketing

Dat ik niet graag in hokjes denk zou je al even moeten weten. Waarmee ik bedoel dat ik vind dat je (als fotograaf) van alle markten thuis moet zijn. Dus niet alleen in verschillende soorten fotografie, maar ook in andere creatieve bezigheden. Om die reden ging ik ooit webdesign studeren, volgde ik cursussen grafisch ontwerp en ging ik twee jaar lang Video, TV en Film studeren. Niet dat ik al die dingen ook doe voor klanten of op professioneel niveau, maar een beetje buiten de grenzen van je eigen vakgebied kijken kan enkel verrijkend werken. (Lees verder onder de foto!)

Fotografie voor sociale media Bar Fit

Hoewel voor veel mensen sociale media gewoon een kanaal zijn om “af en toe wat foto’s of een berichtje” op te posten, probeer ik mijn sociale media ook te zien als een creatieve uitlaatklep waar ik enigszins professioneel mee om ga. Geregeld een artikel op deze blog, een Facebookpagina en vooral een account op Instagram waar ik best veel tijd in steek. Door je jaren heen heb ik ook al meerdere cursussen gevolgd over marketing via sociale media. Het feit die cursussen bestaan zegt eigenlijk al genoeg over het belang van sociale media.

De meeste ondernemers snappen dat belang ook wel: de accounts van zelfstandigen en KMO’s schieten nog altijd als paddestoelen uit de digitale grond. Hoewel ze dus nodig en goed bedoeld zijn, missen ze wel heel vaak hun doel. Verder dan wat foto’s die terloops met de smartphone gemaakt zijn komen ze vaak niet en dat is helemaal te begrijpen: welke ondernemer heeft DAAR nu tijd voor, right? Om van de kennis en creatieve aanleg nog maar te zwijgen. Meestal verwateren die accounts dan ook heel snel en de ondernemer in kwestie laat het liggen met de bedenking: “Voor mijn zaak werkt dat gewoon niet”. Bullshit uiteraard. (Lees verder onder de foto!)

Fotografie voor sociale media Bar Fit

Want eigenlijk is het gewoon een kwestie van planning. Net zoals met sporten: zet je het niet in je agenda, dan komt het er gewoon niet van. Enfin, zo gaat het bij mij en aan jezelf ken je de rest van de wereld. Maar wil je beginnen met goed werkende sociale media, dan is planning het allerbelangrijkste. Plan niet alleen de tijd in die je voor je sociale media reserveert, maar plan ook in WAT je WANNEER wil posten. Zo een planning, door de marketing-dudes een content-plan genoemd, helpt je om je kostbare tijd zo efficiënt mogelijk te gebruiken. Want in plaats van als een kip zonder kop door je bedrijf te vliegen met je smartphone op zoek naar “een leuke snelle foto”, weet je tenminste wat je nodig hebt en tegen wanneer. Handig voor jezelf, maar bijvoorbeeld ook voor je fotograaf. Ahum ahum.

Je kan je niet voorstellen namelijk hoe vaak ik ingehuurd word voor “wat foto’s voor onze sociale media” zonder dat er ook maar het minste plan achter zit. “Zorg voor zo veel mogelijk leuke foto’s die we nadien zo lang mogelijk kunnen gebruiken”. Dat is de samenvatting van hoe de meeste ondernemingen hun fotografie-tijd inplannen. Ik krijg uiteraard graag carte blanche, maar toch is die setup ook voor mij frustrerend. Want nadien blijkt het vaak een gemiste kans of merk ik gewoon dat het allemaal efficiënter had gekund. Of anders gezegd: mits een betere strategie had ik mijn klanten in dezelfde (of zelfs minder) tijd veel beter kunnen helpen. (Lees verder onder de foto!)

Fotografie voor sociale media Bar Fit

En dus heb ik een tijd geleden besloten dat ik het gewoon zelf doe voor mijn klanten. Elk bedrijf of elke ondernemer die me vraagt voor een fotoreportage, krijgt standaard het voorstel om eerst een uurtje door de planning te gaan en te kijken naar de content-kalender. Bestaat die nog niet? Dan help ik uiteraard graag nog voor we denken aan de fotografie zelf. Op het eerste zicht lijkt dat extra werk, maar in de praktijk verloopt alles vlotter en dus ook budgetvriendelijker.

Wil je meer weten over wat de opties zijn, check dan zeker de infopagina over sociale media op mijn website. En hou ook deze blog in de gaten. Want voor mijn nieuwe buren van Bar Fit help ik ook mee met de sociale media, dus hun verhaal zal hier zeker nog aan bod komen!

C U Soon,

Roel

Vorige
Vorige

Portretten Het Depot

Volgende
Volgende

Prints